Wijn

12-11-2014 17:05

Welkom!!

Dit mooie boek is voor mij de aanleiding om vandaag te schrijven over wijn.

Het boek is een souvenir uit Italie. Kort samengevat gaat het over een man uit Engeland die een oud huis koopt in Frankrijk en er bij "toeval" achter komt dat dit het huis was waar zijn oom jaren had gewoond. Tijdens het drinken van de wijn, uit de flessen die hij gevonden had in het huis, haalt hij herrineringen op van toen hij een kind was en zelf bij zijn oom op bezoek ging. 

 

Mijn allereerste wijntje dronk ik toen ik een jaar of 17 was, in Spanje.

Daar kochten we een literfles voor 1 gulden, rode wijn. Niet duur, maar lekker dat ie was!

Zoet dat wel. Had een beetje de smaak van Sangria.

In Nederland heb ik nog geen rood wijntje kunnen vinden, naast Sangria dan, die ik lekker genoeg vind.

Geef mij maar liever witte wijn (liefs lichtzoet/fruitig) of rose. Voor de gezelligheid ongeveer een glaasje of twee in de maand.

 

 

Over smaak valt sowieso te twisten en is erg persoonlijk.

https://www.justforfriends.nl/smaakprofiel/uitleg-smaakprofiel

Hier kun je een smaaktest doen :-)!

Bij mij komt naar voren dat ik een van een fris wijntje hou, jep dat klopt!

 

En dan heb je nog een heleboel verschillende soorten zoals :ROSÉ, PORT, CIDER, SEKT, MERLOT, MOEZEL, SHERRY, VERMOUT, CHAMPAGNE, CHARDONNAY etc...

Keus genoeg dus.

In verschillende smaakstijlen zoals onder andere gebalanseerd, rond, soepel, fris, krachtig...

En voor nog meer kennis op wil doen over het kiezen van de juiste wijn bij het gemaakte gerecht kan bijvoorbeeld nog een cursus volgen of nog een stapje  verder een opleiding.

Ik pak vanavond maar weer eens een wit wijntje.

 

Welke wijn vind jij het lekkerst?

 

 

 

 

Onderwerp: Wijn

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht